Press "Enter" to skip to content

Google power search → søk smartere

Visste du at å søke på Google er en ferdighet som burde læres og forbedres? Å «google» noe er faktisk ikke så rett frem som mange tror. Ja, du vil få opp tusenvis av treff når du søker, men hvor mange av disse treffene er relevant for det du leter etter? I de feste tilfeller ganske få. Etter oppfordring av foreleser Arne krokan har jeg gjennomgått et søkekurs gitt av Google, og skal nå dele mine «aha-opplevelser». Innlegget vil bli delt i to, hvor jeg i første del skal gå nærmere inn på hva selve kurset innebærer, og hvordan et søk på Google fungerer.

La oss starte med en liten morsomhet som de fleste kanskje ikke er klar over. Når du søker på Google, så søker du ikke på nettet. Det var ikke helt som forventet, eller hva? Jeg var selv ikke klar over dette før jeg starter kurset, og ble ganske nysgjerrig på hva vi egentlig søker i, hvis det ikke er nettet i seg selv. Google opptrer som et mellomledd – en søkemotor. Det betyr at et søk på Google er et søk på Googels indeksering av nettet. La oss starte helt fra bunn for å forstå dette bedre. Google tar i bruk små roboter kalt «crawlers» eller «spiders» som finner frem sider og informasjon på nettet. Robotene følger linkene på sidene til nye sider, og linkene som linker til disse nye sidene osv. De knytter sammen linkene og lager en stor indeks av nettet (så mye som de klarer å finne). Som sagt, når du da googler noe du lurer på, så er det i denne indeksen du søker.

Hvordan finner Google de mest relevante sidene for ditt søk?

Når du søker i indeksen er det ulike elementer som teller for å finne de mest relevante kildene for ditt søk. Google stille mange spørsmål til kildene for søket. Noen eksempler:

  • Hvor mange ganger har siden brukt ditt søkeord?
  • Er søkeordet i tittelen, URL-adressen eller rett i teksten?
  • Har siden synonymer til ditt søkeord?
  • Er siden en kvalifisert nettside, eller en amatør nettside?
  • Hva er sidens Pagerank?

Alle disse spørsmålene er med på å bestemme rangeringen av kildene for ditt søk. Google «pagerank» er en algoritme som Google bruker for å se hvor viktig en side er. Dette ser de ved å sjekke hvor mange ganger siden er lenket til, og hvor viktige disse lenkene er. En høy pagerank tilsvarer en høyere plassering – samme gjelder for søkeord i URL og tittel. Når det kommer til rangeringen av kildene, så er Google opptatte av å levere nyttig upartisk informasjon. Hvilket betyr at det ikke er mulig å påvirke rangeringen ved å betale Google penger. Den eneste måten å havne høyere opp er ved å ha en «ad» (annonse) hos Google. Det skal allikevel sies at det ikke vil vises annonser på søket ditt med mindre de er relevante for hva du leter etter.

Her er en video fra Google som enkelt forklarer hvordan søkemotoren er bygget opp:

Hva er «Google power search» og hvordan fungerer det?

Google power search er et gratis nettkurs som tilbys til alle og enhver fra Google. Målet met kurset er å gi smarte verktøy slik at en lettere kan filtrere ut de mest relevante kildene på nettet for ditt søk. Kurset starter med en før-test for å sjekke hvilken kunnskap du allerede besitter. Underveis blir det også gitt oppgaver i, en midt-test og en avsluttende-test. Modulene tar opp hvert sitt tema med en video som viser det live, eller en tekstversjon dersom du foretrekker å lese selv. Kurset er bygget opp i 6 moduler:

  1. Introduksjon
  2. Tolkning av reslutater
  3. Avanserte teknikker
  4. Finne fakta fortere
  5. Sjekk dine fakta
  6. Sette alt sammen

Kurset er ganske tidskrevende, men absolutt verdt tiden det tar. Det blir gitt mange verktøy som vil senke dine søkekostnader neste gang du leter etter informasjon på nettet. Jeg vil komme med en del to til dette innlegget senere, hvor jeg deler konkrete tips jeg lærte i kurset. Ønsker du å ta kurset selv kan du gjøre det her.

(Visited 113 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. […] kundene får muligheten til å oppdage deg før konkurrentene dine. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hvordan Google rangerer sidene sine. Noen grunnleggende argumenter for å jobbe med SEO […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *