Press "Enter" to skip to content

Verktøy for å effektivisere ditt Google søk

Her er mine 5 tips for å søke smartere. Google power search gir deg mange ulike verktøy for å effektivisere søkene dine, hvilket vil si at du får akkurat det du søker etter. Det er mange funksjoner kalt «operatorer» som kan brukes for å filtrere ut unødvendig informasjon, eller for å presisere et søk ytterligere. Det finnes to versjoner av kurset, hvor en også kan ta en mer avansert versjon. Jeg anbefaler å starte med den enkleste versjonen først. Du kan finne begge Google Power Search kursene her.

1. Bildesøk basert på farge

Når du søker etter bilder på Google taster du som regel inn hva du er ute etter og blar deg nedover til et bilde som tilfredsstiller dine krav. Dette kan i tilfeller være tidskrevende hvis du er ute etter noe spesifikt. Eksempel: hvis du søker på «roser» på bildesøk vil du få opp røde eller roa, men hva om du vil ha oransje? Et tips er å da gå inn på verktøy→ farge→ oransje. Da vil du få opp kun oransje roser. Stilig, eller hva? Du kan også gå på verktøy →type. Her kan du velge om du vil ha vanlig bilde, kun ansikt, animert, utklipp, linjetegninger etc.

2. Søk med bilde

Har du et bilde du gjerne skulle ha brukt, men som du er usikker på om er under en CC0 lisens? Eller har du et bilde du gjerne skulle visst hvor var fra? Da kan denne funksjonen være noe for deg. På Google bildesøk kan du faktisk fra/laste opp et bilde du har på maskinen, for å så søke etter informasjon om det. En fantastisk funksjon som er nyttig for de aller fleste. Navnet på bildet vil komme automatisk opp. Det er viktig at du først går inn på bildesøk før du drar bildet inn i søkefeltet. Det fungerer ikke på vanlig søk. Her har brukt et bilde av noen fjell som jeg hadde liggende på dataen fra før. Jeg lastet opp bildet ved å trykke på det lille kameraet i søkefeltet. Bildet er altså en fjellkjede fra «Glacier National Park» i USA.

3. Søk etter spesifikk side

Dette er nok det søkeverktøyet jeg tror jeg kommer til å få mest bruk for i hverdagen som student. Ved å bruke en operator kan du filtrere søke ditt til kun de sidene du ønsker å hente informasjon fra. Dette gjør du ved å skrive Therese Johaug site:vg.no eller site:.no. På den første operatoren vil jeg kun få opp artikler om Therese Johaug fra Vg, mens på det andre søket vil jeg få opp alle artikler fra norske sider. Det er viktig å ikke ha mellomrom mellom operatoren «site:» og siden du ønsker å søke på. Det er også mulig å kombinere flere operatorer. Eksempel: Therese Johaug site:vg.no site:dagbladet.no.

 4. Søk etter flere spesifikke ting

Når du søker så kan du søke etter flere ting på en gang. La oss si at du har lyst på hamburger, men også pizza. Du klarer ikke å velge, så du søker på nettet etter noen gode oppskrifter. Ved å bruke operatoren «OR» så kan du søke etter begge i et enkelt søk. Dette gjør du ved å skrive inn hamburger OR pizza i søkefeltet.

5. Finne spesifikke ord i en tekst

Når du googler et ord, så vil du gjerne få opp med en liten ingress som inneholder ordet du er på utkikk etter. Allikevel er det alltid like lett å finne igjen ordet i teksten etter at du har klikket på lenken. Dette kan enkelt løses ved å bruke en «find function». Dette er en liten søkebar som tillater deg å søke etter spesifikke ord i teksten. Søkebaren kan du få opp ved å skrive inn CMD+F på Mac eller CTRL+F på Pc. Her har jeg søkt etter «Steve Jobs Apple» på Google, men søkt spesifikt etter «Apple» i selve teksten på Wikipedia.

Noen ekstra småtips når du googler:

  • Hvis du ikke husker operatorene så finner du alle under «avanserte innstillinger».
  • Hvis du skriver inn et mattestykke så vil du få opp en kalkulator med svaret.
  • Du kan konvertere grader ved skrive de inn i søkefeltet. Eksempel «100F in C».
  • Store bokstaver har ingen funksjon når du søker uansett type merkenavn.
  • Hvis du søker på et ord og skriver språket du vil ha det oversatt til kommer Google translate automatisk opp med svaret. Eksempel «cradle norsk».

Hvorfor lenke til blogger med mer trafikk enn din egen?

Dette innlegget er skrevet i sammenheng med en bloggoppgave gitt av min foreleser Arne Krokan. Som en del av oppgaven skulle vi lenke til et innlegg fra Arne sin blogg og fortelle om hvorfor. Ved å lenke til Arne sin blogg skaper jeg nettverkseffekter og et grunnlag for vekst for eget nettsted. Grunnlaget for vekst kommer av at Arne sin blogg får større oppmerksomhet enn min, og ved å lenke til denne bloggen kan jeg skape større trafikk til min egen. Dette gjøres gjennom noe som kalles Trackback. Dette er et system som tillater en å se hvem som lenker til din egen blogg eller som refererer til den. Det sendes et «ping» i nettloggen mellom sidene, og dette kan påvirke trafikken til både min og Arne sin blogg. Med andre ord kan jeg skape nettverkseffekter for min egen blogg ved å aktivt lenke til andre nettsteder med større oppmerksomhet og trafikk enn min egen. Dette vil også være med på å påvirke «Pagranken» til nettstedet ditt på Google, slik som jeg skrev om i forrige innlegg. Ved å lenke til andre kvalifiserte nettsteder som har populært innhold kan jeg påvirke Google sine algoritmer til å anse min blogg som en del av deres nettverk, hvilket tillater meg å dra nytte av deres trafikk. I grunn vil dette skape goder for begge parter, og en vinn-vinn situasjon.

(Visited 137 times, 1 visits today)

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *