Press "Enter" to skip to content

Kan en blogg skaffe deg drømmejobben?

Jeg må ærlig innrømme at min første tanke når jeg fikk beskjed om å starte en blogg ikke var særlig positiv. «Skal jeg virkelig være en del av rosabloggerne?». Ja, så var kanskje tanken er smule melodramatisk, men jeg var ganske furt over oppgaven jeg hadde fått, og skjønte ikke hva min foreleser ønsket å oppnå med å få oss til å blogge. Jeg ser nå at jeg rett og slett må be om unnskyldning. Unnskyld for mine dømmende tanker. Både til min foreleser, men også til dere såkalte «rosabloggere». Jeg ser dere nå for de smarte forretningskvinnene dere faktisk er.

Blogging er et konsept som har utviklet seg stort gjennom årene. Mye av mine dømmende tanker rundt blogging kommer nok av at det hele startet som en veldig personlig dagbok på nett for mange. Det var ikke begrensinger for hva folk publiserte, hvilket så klart skapte mange store overskrifter og heftige debatter. I dag har bloggere blitt sterke innflytelsesrike personer som vi markedsførere gjerne benytter oss av. Dette er personer som har flere tusen lesere hver dag, og som kan hjelpe med å spre viktige budskap. Blogging er fremtidens vei inn i jobbmarkedet.

Bloggen erstatter den tradisjonelle CV-en

Min foreleser Karl Philip introduserte oss nylig for hvordan jobbsøking har utviklet seg over årene, hvor ordet «utviklet» egentlig burde kuttes fra setningen. Gjennom alle år, og fortsatt den dag i dag legger vi hele vår vekt på et lite papir kalt «CV». Det er dette papiret som avgjør hvem som får jobben, men det er rett og slett ikke fremtiden for jobbsøking. Generelt sies det at hele 80% av arbeidsgivere googler søkerne sine. Hvis du har lagt hele din vekt på en god CV, så vil det ofte være lite som dukker opp ved et søk på nett. Hvis du derimot har bygget deg opp en «virtuell CV» gjennom en blogg og andre sosiale medier, så vil du vise et større engasjement, samt et mer ordentlig bilde av hvem du er som person. Noe som i bunn og grunn er hva en arbeidsgiver faktisk søker etter?

Så hvorfor burde studenter blogge?

Som jeg skrev over så googler de fleste arbeidsgivere deg før de henter deg inn på intervju. En god virtuell CV vil kunne være med på å gi et godt førsteinntrykk allerede fra før de har møtt deg personlig. Samtidig er en blogg et verktøy som oppfordrer til kreativ tenkning, men også det å ha et kritisk øye. Innhold som publiseres på en blogg skal være «riktig», og det må derfor god research til for å skrive et godt blogginnlegg. Karl Philip kommer med 6 gode grunner for at du som student burde opprette blogg akkurat nå:

1. Kontroll over eget navn i søkemotorer

-Ved å opprette en blogg så tar du kontroll over hva som kommer opp når ditt navn googles. Har du utviklet en god blogg, så vil denne være den viktigste siden om deg selv på nettet. Hvilket inntrykk bloggen skal gi er det du selv som bestemmer. Bloggen gir også en «hands-on» erfaring i hvordan du kan skape synlighet på nett, hvilket er til stor hjelp når en skal jobbe i en bedrift.

2. Lærer et publiseringssystem

-En viktig grunn for å starte å blogge allerede under studietiden er for å lære og ta i bruk et publiseringssystem. Som Karl Philip har nevnt mange ganger tidligere til studentene sine, så administreres en blogg på lignende måte som andre nettsteder. Har du først lært deg et program som WordPress, så er det mye enklere å lære seg nye publiseringsverktøy senere.

3. Øvelse i å skrive og kommunisere

-Som alle andre ferdigheter krever skriftlig formulering og kommunikasjon øvelse. Presentasjonsteknikk og evnen til å kommunisere godt er viktig i enhver jobb. Som Karl Philip sier så er det en konkurransefordel å være god på disse to områdene.

4. Mulighet til å utforske potensielle interesser

-De aller fleste studenter er usikre på hva de ønsker å jobbe med etter studiene. Noen er heldige og har et klart bilde av drømmejobben, mens andre har ingen anelse. Ved å blogge får du muligheten til å utforske ulike områder, og mest sannsynlig finne noe du synes er interessant. I tillegg vil en blogg gi muligheten for nye folk å komme med innspill på tankene dine – som vil være med på å bygge et nettverk.

5. Øvelse i digital markedsføring

-Å kunne analysere trafikken over nettet er en stor del av digital markedsføring. En blogg gir muligheten til å implementere webanalyseverktøy for å se hvor mange som leser bloggen din, og innleggene du skriver. På denne bloggen har jeg selv blant annet implementert Google Analytics gjennom Google Tag Manager, hvilket har gitt en viktig erfaring innen webanalyse.

6. Å oppleve nye uforutsette ting

-Som Karl Philip skriver i sitt eget innlegg så er ikke blogging for alle, men en blogg kan gi mange muligheter. Ikke minst, så har du stor sjanse for å oppleve ting du kanskje ikke hadde trodd var mulig da du startet.

La meg så svare på min egen overskrift. Kan en blogg skaffe deg drømmejobben? Ja, det kan den så absolutt! En blogg er din egen digitale identitet som du selv har kontrollen over! Det er du og ingen andre som bestemmer hvordan du fremstår på den. Den er et ypperlig verktøy til å vise en sult etter å lære, samt dele kunnskapen du besitter. Så mitt tips er å kjøre på! Tidligere studenter i mitt valgfag digital markedsføring har klart å kapre seg drømmejobber i store bedrifter som Facebook og Google. Ikke sitt med de samme kjipe tankene om blogging som jeg gjorde. Skriv deg heller frem til drømmejobben! Hvilket leder meg til neste spørsmål; hvis studenter burde blogge, hva med bedrifter?

Bør bedrifter også blogge?

Jeg regner med at mange bedrifter forbinder ordet «blogg» med det samme som jeg gjorde i starten – «rosablogg». Realiteten er det stikk motsatte, hvor en blogg kan være et av bedriftens viktigste markedsføringsverktøy. Hvordan skal en bedrift blogge spør du? Det å ha en blogg på sitt nettsted og jevnlig publisere godt og relevant innhold til sin målgruppe er gull verdt. Det er viktig at innholdet skaper verdi for akkurat dine kunder. Det skal allikevel sies at alle bransjer kanskje ikke er like egnede for blogging.

Idium kommer med 5 gode grunner til at bedrifter burde blogge:

  1. Blogging øker antall leads.
  2. Større trafikk til nettsiden.
  3. Bloggen gir økt søkemotoroptimalisering.
  4. Gir muligheten for å bygge et tillitsforhold til kundene.
  5. Gjør det mulig for bedriften å etablere seg som en autoritet på området.

Å blogge som en bedrift vil være en form for innholdsmarkedsføring (content marketing). Det er innholdet som skal trekke kundene til bedriften, og ikke omvendt. En bedrift kan kanskje ikke blogge seg frem til drømmejobben, men de kan helt klart blogge seg frem til flere kunder!

Noen siste motiverende ord uavhengig om du blogger som student, influencer eller bedrift. Er du redd for at du ikke har god nok kunnskap til å blogge? Eller er du så perfeksjonist at det tar flere dager før du tør å publisere et innlegg? Da anbefaler jeg deg å lese Carl Størmer sitt blogginnlegg om når han holdt et improvisert foredrag for oss i Dig2101. Takk for et motiverende foredrag!

«For de aller fleste sitter det langt inne å erkjenne alt det vi ikke har kontroll på. Resultatet er at vi bruker mye krefter på å kontrollere faktorer som ikke lar seg kontrollere» – Carl Størmer.

Inspirasjon til innlegget er hentet fra:

(Visited 293 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Carl Størmer Carl Størmer februar 19, 2017

    Takk for hyggelig referanse. Inspirerende for meg å treffe dere på foredraget forleden. Mange gode spørsmål. Lykke til videre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *