Press "Enter" to skip to content

SEO – Search Engine Optimization

SEO er et begrep som har blitt kastet over hodet på meg flere ganger. Som student blir man hele tiden oppfordret til å være nysgjerrig på nye ting, og vise at du faktisk ønsker å lære. En blogg er et ypperlig verktøy for å vise at du ønsker å lære, samt at du tar saken i egne hender ved å gjøre research på områder du finner spennende. SEO er et område vi skal gå dypere inn i ved senere anledning i mitt valgfag digital markedsføring, men jeg ønsker å komme i gang tidlig, og tenkte at et blogginnlegg var en nyttig måte å konvertere research til læring på. Så la oss nå finne ut hva SEO faktisk innebærer, og hvilken nytte begrepet kan tilføre en bedrift.

Hva er SEO?

Hvorfor er egentlig de tre bokstavene SEO så viktig, og hvorfor skal du som bedrift eller influencer bry deg om dette? SEO er kort for «Search Engine Optimization», eller «søkemotoroptimalisering» på godt norsk.

Søkemotoroptimalisering er en prosess for å skaffe trafikk gjennom organisk søk i de ulike søkemotorene.

Legg merke til at det her gjøres forskjell på organisk versus ikke-organisk søk. Det motsatte av organisk søk er SEM, hvilket er kort for «Search Engine Marketing». Betalt søk gjøres gjennom annonsesystemer hos de ulike søkemotorene. For å ta Google som et eksempel så har de et system kalt AdWords, men det er ikke her fokuset for dette innlegget ligger. Å jobbe med SEO innebærer å implementere taktikker for å rangere høyere i en søkemotor uten å betale for synligheten. Når du søker etter «kunstig intelligens» på Google så vil du bli presentert med 10 forslag til relevante nettsteder på første side. Hvorfor er det akkurat disse 10 som dukker opp først? Google er verdens største søkemotor og er opptatte av å levere kvalitet på innhold, samt at det skal være relevant for deg som søker. Det er derfor en rekke kriterier Google baserer seg på når de rangerer de ulike nettstedene. Når du jobber med organisk søk, så er det innholdet på siden, viktigheten av ditt nettverk, og hvilke andre sider som lenker til ditt nettsted som har mye å si for hvilken plassering du får.

Hvorfor skal du som bedrift fokusere på SEO?

La oss si at du nettopp har startet en nettbutikk, men du legger merke til at det er svært få besøkende på siden din. Hva gjør du? Det er viktig å huske på at søkemotorer er som et stort bibliotek. Det er tusenvis av andre nettsider som også ønsker å bli funnet, og du blir ikke synlig før andre faktisk vet om deg. Du må bygge veier til nettstedet ditt! Søkemotoroptimalisering handler om å komme seg høyest mulig opp på listen. Det er på denne måten at kundene får muligheten til å oppdage deg før konkurrentene dine. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hvordan Google rangerer sidene sine. Noen grunnleggende argumenter for å jobbe med SEO er:

  • Bedre rangeringer i søkemotorer
  • Hjelper til med å skaffe målrettet trafikk
  • Oppnå større konverteringsrate – fra besøkende til kunde

Kan ikke søkemotorene finne siden min uten SEO?

Det meste av trafikken på nett gjøre gjennom de tre største søkemotorene Google, Yahoo! og Bing. Disse søkemotorene skaffer målrettet trafikk ved at folk kan bruke søkeord for å finne sider med informasjon. På denne måten kan SEO avgjøre om du vil lykkes eller ikke. Hvis du ikke kan bli funnet, så vil du også miste sjansen til å drive trafikk til eget nettsted. Selv om søkemotorene har smarte måter for å indeksere nettet på, så er det begrensninger på hva de faktisk klarer å finne. Små feil implementert på nettsiden din kan gjøre at du blir gravd langt ned i søkeresultater, hvor du ikke vil bli funnet. På den andre siden kan riktig SEO-arbeid gjøre at søkemotorer som Google lettere vil finne deg, og hjelpe deg med å skaffe større oppmerksomhet.

Kan jeg gjøre arbeidet med SEO selv?

Om du velger å jobbe med søkemotoroptimalisering selv, eller om du outsourcer oppgaven til noen andre er opp til deg selv. Det er viktig å huske at kriteriene for godt og relevant innhold hos Google stadig endrer seg, og det er viktig å holde seg på oppdatert på dette. En enkel strategi som de fleste kan få til er å gjøre kundene sine fornøyde. Som Idium så fint sier det i sin artikkel: «For å gjøre Google fornøyd, gjør målgruppen din fornøyd – så følger Google ofte etter». Hvilket leder til neste spørsmål; hvordan holder du målgruppen fornøyd?

  • Godt relevant innhold
  • Oversiktlig og brukervennlig design
  • Responsivt design i forhold til ulike enheter

Videre lesing for å bli god på SEO!

Dette var en kort introduksjon til SEO for nybegynnere. Jeg håper på å få skrevet en mer detaljert guide til SEO senere i kurset. Legg gjerne igjen kommentarer med lenker du tenker at jeg finner spennende, eller om du har noen tips til forbedringer på innlegget. All feedback tas gladelig imot. Hvis du i mellomtiden ønsker å lese mer om SEO så kan jeg anbefale et par gode lenker for nybegynnere:

The beginners guide to SEO (MOZ)

What is SEO / Search Engine Optimization (Search Engine Land)

Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] (Markedspartner)

(Visited 84 times, 1 visits today)

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *