Press "Enter" to skip to content

Vurdering av nettbutikk: Adams Matkasse

I forbindelse med mitt valgfag Digital markedsføring har jeg fått i oppgave å vurdere en nettbutikk. Matkasser har blitt veldig populært den siste tiden, men mange er fortsatt skeptisk, da de fleste er glade i sine normaliserte rutiner. Jeg har derfor valgt å vurdere nettbutikken til Adams Matkasse for å se hvordan tjenesten «matkasse levert på døren» faktisk fungerer, og i hvilken grad nettsiden er med på å assistere brukeropplevelsen.

Hvem er Adams Matkasse

Adams Matkasse er en leverandør av ferdigkomponerte middager rett på døren, også kalt «matkasse». Det hele startet i 2013 med fire unge gründere fra Bergen – Lasse Smedsvig, Harald Aalvik, Mats Wickmann og Adam Bjerck. Bedriftens filosofi er å «ta middagen tilbake» med engasjerende matoppskrifter som vil samle familien  rundt middagsbordet. Det er i tillegg stort fokus på at forbrukerne både vil spare tid, samt penger gjennom en slik ordning. Adams Matkasse vokste raskt, og allerede i 2014 leverte bedriften 10 000 matkasser i uken. I dag er Adams Matkasse et veletablert merkenavn på markedet.

Vurderingskriteriene

Nettbutikken til Adams Matkasse vil vurderes etter hvordan de leverer på disse 6 punktene:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet og kjøpsprosess
  4. Teknologi, hastighet og mobil
  5. Kundetilfredshet og kundekommunikasjon
  6. Trygghet, priser og utmerkelser

Jeg er på ingen måte ekspert på nettsider, og vurderingen baseres på egen brukeropplevelse. Vurderingskriteriene er basert på Karl Phillip sine tidligere kriterier fra da han vurderte en rekke nettsider for julehandel. Vurderingen gjøres gjennom desktop, men jeg vil ha et eget avsnitt for tilpasning på mobil. Hvert kriteriet vil få et terningkast fra 1-6, hvor 1 er stryk og 6 er fantastisk.

1. Førsteinntrykk

Skjermbilde adamsmatkasse.no

For at en nettside skal kunne gi et godt førsteinntrykk, så er det 3 spørsmål en forbruker burde kunne svare på innen frem sekunder:

  1. Har jeg kommer til riktig sted?
  2. Hva kan jeg gjøre her?
  3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Har jeg kommet til riktig sted?

Nettsiden har en tydelig logo for Adams Matkasse oppe i venstre hjørne hvilket gjør det tydelig at vi er inne på riktig side. I tillegg er det et bilde av kokken Adam Bjerck i høyre hjørne. Adam er bedriftens person utad, og gjør at vi assosierer hans bilde med bedriften. Fokuspunktet til forsiden er dessuten et bilde av mat, samt en tekst som indikerer at nettstedet handler om matlaging.

Hva kan jeg gjøre her?

Hvis du skroller litt nedover på forsiden vil du få opp de ulike produktene bedriften tilbyr. Her ser du at det er matkasser basert på antall personer, middag og innhold. En ting jeg legger merke til er at det ikke står noe om levering på døren før ganske langt nede på siden, hvor de forklarer prosessen i 3 steg. De aller fleste har hørt om matkasse, og vet at disse leveres på døren. Allikevel for en som er helt ny til konseptet kan dette virke litt forvirrende. En kunne derfor tenke seg at selve termen «levert på døren» burde komme tydeligere frem og høyere opp på siden.

Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Forsiden til Adams Matkasse er relativt lang. Nettsiden lar deg skrolle nedover for å vise den viktigste informasjonen du trenger for å gjøre deg opp en formening om tjenesten og produktene de tilbyr. Adams Matkasse er gode på å komme med gode attributter, altså argumenter for hvorfor du burde bestille en matkasse hos akkurat dem. Helt øverst kommer det frem 3 korte, men gode attributter: inspirerende middagretter – velsmakende og næringsrik mat – spar penger og tid. Dette er nøkkelfaktorene til bedriften og det er positivt at de kommer såpass tydelig frem til forbrukeren. Det kommer i tillegg tydelig frem på siden at det ikke er noen bindingstid, og gjør det derfor enklere for de skeptiske som ønsker å teste tjenesten uforpliktende.

Alt i alt gir Adams Matkasse et godt førsteinntrykk. Nettsiden har et ryddig og innbydende design. Det enkelt å se hvilken siden man har kommet inn på, hva den tilbyr, og hvorfor man burde velge å benytte seg av deres tjeneste og produkter. Det eneste negative jeg fant ved førsteinntrykket var at du måtte skrolle relativt langt ned på siden for å se at matkassen faktisk blir levert på døren, og at det ikke er noe du må hente selv.

Tips til forbedringer:

  • Få tydeligere frem at matkassene levers rett på døren, og helst så tidlig som mulig.

TERNINGKAST: 5

2. Synlighet

Det er ingen tvil om at de fleste opplevelser på internett starter med et google søk med mindre du vet akkurat hvilken side du skal inn på. Synlighet på nett er essensielt for en bedrift. Google er en av de største søkemotorene og jeg kommer derfor til å teste synligheten til Adams Matkasse her. Søk på termer som for eksempel «Adams Matkasse» og «matkasse på døren» vil kunne gi meg et overblikk for bedriftens synlighet.

Betalt søk «SEM» i søkemotor (Google)

Betalt søk innebærer at bedriften betaler for å plassere høyere i søkemotoren på visse søkeord. Dette er en smart strategi når det kommer til å kapre oppmerksomheten til forbrukeren før konkurrenten. I dag har matkasser blitt populært og konkurransen har blitt større. Når jeg søker etter matkasser på  Google kommer det opp flere leverandører øverst blant annonsene, men Adams Matkasse er ikke en av dem. Bedriften plasserer heller ikke blant betalt søk for andre søketermer som «mat levert på døren» eller «matkasse levert hjem». Når jeg søker direkte på «Adams Matkass» får jeg opp en betalt annonse (AdWords) fra bedriften på førsteplassering. At bedriften kun plasserer på direkte søkeord og ikke andre søketermer kan komme av flere grunner. Det kan selvfølgelig komme av at min plassering eller informasjon ikke trigger annonsen, men mest sannsynlig handler det om nedprioritering av betalt søk fra deres side.

Organisk søk «SEO» i søkemotor (Google)

Ved de samme søketermene som nevnt over, så plasserer Adams Matkasse generelt litt lengre ned på listen på organisk søk. Det varierer fra alt mellom 3-5. De holder seg på første side på Google som burde være en selvfølge for å kunne konkurrere på nett, men det er ingen tvil om at bedriften burde plassere høyere. Unntaket er ved direkte søk på «Adams Matkasse» hvor de havner først på listen organisk.

Konklusjon synlighet

Ut ifra mine søk i søkemotoren Google er ikke Adams Matkasse en sterk kandidat på synlighet. Jeg fikk kun opp én betalt annonse, hvor det var en forutsetning at det var akkurat Adams Matkasse jeg så etter. Ved mer generelle søketermer ble bedriften utkonkurrert av bedrifter som godtlevert. no, kokkeloren.no eller kolonial.no. Adams Matkasse har absolutt et forbedringspotensial når det kommer til synlighet. Organisk søk (SEO) burde de absolutt ha større fokus på. En kombinasjon med gode organiske plasseringer og betalt søk gjør at bedriften vil være mye mer konkurransedyktig og synlig på nett for forbrukerne.

Tips til forbedringer:

  • Bli sterkere på organisk søk med flere søketermer (SEO).
  • Større prioritering av AdWords og rangering blant annonsene.

TERNINGKAST: 3

3. Brukervennlighet og kjøpsprosess

Selve siden til Adams Matkasse er enkel å navigere seg rundt på. Det er en tydelig hovedmeny på toppen av siden som gjenspeiler de ulike kategoriene på siden. Helt nederst på siden for du også opp de viktigste sidene – kontakt oss, velg din matkasse, spørsmål og svar osv. For å få et mer objektivt syn på brukervennlighet spurte jeg mine foreldre og et par venner om de kunne fortelle om sine opplevelser ved bruk av siden. Alle tilbakemeldingene var positive, og konklusjonen var at siden var realtivt enkel å ta i bruk. Den eneste negative tilbakemeldingen var at det manglet en «søkefunksjon». Hvis det er noe spesifikt du leter etter, så må du gå innom de ulike kategoriene for å se om du finner en side som matcher. Med en søkefunksjon kan de skrive inn det du leter etter og få opp resultater basert på søketermen. Å legge til en søkefunksjon i hovedmenyen kunne vært en god ide for å spare kundene tidskostnader med å lete gjennom hele nettstedet.

Kjøpsprosessen på 1-2-3

Kjøpsprosessen for å bestille en matkasse er relativt enkel. Allerede fra forsiden er det en oransje knapp i hovedmenyen som fanger blikket og indikerer at du lett kan bestille en matkasse ved å trykke på denne. Bestillingsknappen tar deg så videre til en side hvor du velger hvilken kasse du ønsker. Her kan du velge både antall middager og personer den skal deles på. Summen på kassen er responsiv etter endringer man selv justerer. Dette gjør det enkelt å se prisforskjeller avhengig for eksempel antall middager. Etter at du har valgt dine preferanser tas du til selve bestillingssiden hvor du fyller inn leveringsinformasjon. Det kommer tydelig frem øverst på siden at det er graits levering,  ingen bindingsstid og mulighet for prøve-rabatt, hvilket gir et positivt inntrykk til å gjennomføre prosessen.

Selve innfyllingsprossen er på 3 raske steg. Når du først kommer inn på siden ser du et 1-tall, som indikerer at prosessen er på flere steg. Her savnet jeg at det stod hvor mange steg det var i prosessen før jeg startet. Lange prosesser gjør ofte at forbrukerne hopper av, men en indikasjon på at prosessen er på 3 korte steg vil i større grad kunne sørge for en konvertering. På venstre side kan du hele tiden se hva du bestiller, men du kan også gjøre endringer i antall personer og antall middager før du bestemmer deg. Dette er et pluss fra min side, hvor du slipper å gå tilbake i prosessen hvis du endrer mening.

Tips til forbedringer:

  • Legg til en søkefunksjon øverst ved hovedmenyen. Tidsbesparende for kunder som vet spesifikt hva de er ute etter.
  • Gjør bestillingsstegene 1-2-3 synlig fra start. Selve skjemaet trenger ikke å være fremme, men tallene burde være synlig slik at kundene kan se at det er en kort prosess.

TERNINGSKAST: 4

4. Teknologi, hastighet og mobil

Hastigheten på en nettside har mye å si for en forbruker. En lang lastetid vil ofte føre til lavere kundetilfredshet, samt tap i konverteringer. Det sies at 5 sekunder er en god lastetid som unngår irriterte forbrukere. For å teste lastetiden til Adams Matkasse har jeg tatt i bruk verktøyet Webpagetest som lar deg sammenligne nedlastningstid med andre konkurrenter. Testen er kjørt på desktop og sammenlignet med konkurrenter som: kolonial.no og godtlevert.no. Det kommer tydelig frem fra testen at Adams Matkasse har et stort forbedringspotensiale når det kommer til nedlastningstid på nettsiden.

Ved bruk av verktøyet Google Pagespeed kan du se hvorfor siden din bruker lang tid på å lastes ned. Pagespeed er et kraftfullt verktøy for å se helt spesifikt hva som faktisk må endres for å kunne optimalisere nettsiden. Adams Matkasse kom generelt dårlig ut av denne testen. Resultatene kan du ser her. Jeg fikk heller ikke opp resultatene for optimalisering av nettsiden på mobil, da siden overskrider maksimumantallet for ressurshentinger.

Mobilvennlig nettside

Det er ingen tvil om at forbrukere bruker stadig mer tid på mobiltelefonen, og viktigheten av en mobilvennlig nettside er derfor ikke til å spøke med. Google har utviklet en egen test for å sjekke om ditt nettsted er mobilvennlig. I følge testen er adamsmatkasse.no mobilvennlig og enkel å bruke på mobilenheter.

Mobilvennlig

Selv valgte jeg å surfe litt rundt på nettsiden på mobilen for å se hva jeg synes. Nettsiden var enkel å ta i bruk slik som testen viste og jeg var generelt fornøyd med opplevelsen. Første gangen jeg trykket meg inn på nettsiden på mobil, så ble jeg automatisk ført over til Appstore for å laste ned appen. Dette var for det første ganske irriterende, da jeg ikke ønsket og laste ned en app, samtidig ble jeg ganske paff. Etter å ha surfet rundt på nettsiden og tittet på deres ulike sosiale medier, så hadde jeg ikke fått med meg at det fantes en egen app for Adams Matkasse.

Tips til forbedringer:

  • Forbedre nedlastningstiden for nettsiden (!!).
  • Kommunisere tydeligere at det finnes en egen app for Adams Matkasse.

TERNINGKAST: 2

5. Kundetilfredshet og kundekommunikasjon

Kundetilfredshet handler om å ivareta kunden. Som de aller fleste forbrukere gikk jeg inn på bedriftens Facebook side for å sjekke anmeldelser og antall stjerner som har blitt gitt. For å fremstå som en troverdig bedrift nytter det ikke å kun ha gode tilbakemeldinger. Å gjemme dårlige tilbakemeldinger har ingen hensikt. Det handler om en transparens fra bedriftens side, hvor de tillater allerede eksisterende og nye  kunder til å se hvordan de håndterer dårlig feedback. Å svare godt, samt vise at du er villig til å ta ansvar for dine handlinger vil gjøre at du fremstår som en profesjonell aktør. På Facebook siden til Adams Matkasse er det akkurat dette de gjør. Her har de en gjennomsnittlig rangering på 4,1 stjerner og 86k liker-klikk. En bonus er at de har verifisert siden sin. Det betyr at de har fått en liten blå hake ved siden av navnet, hvilket indikerer at dette er den offisielle siden for bedriften på Facebook.

Å kommunisere med kundene sine er et viktig punkt for å ivareta kundetilfredsheten, men også for å kunne plukke opp forbedringspotensiale for deg som bedrift. Adams Matkasse er aktiv på både Facebook og Instagram, hvor de er gode til å kommunisere med kundene sine. Jeg savnet allikevel lett tilgang til sosiale medier på nettsiden. Jeg fant Facebook siden ganske kjapt tilgjengelig, men jeg måtte lete ganske lenge for å finne en lenke til Instagram kontoen deres. På Facebook er de gode til å svare kundene raskt, og ofte sammen dagen som et innlegg fra kunden  publiseres på siden deres.

E-post markedsføring er at av de mest effektive markedsføringsverktøyene den dag i dag. Jeg fant ingen mulighet for å melde meg på et nyhetsbrev på siden, og jeg så heller ingen boks for å huke av denne muligheten under bestillingen. Jeg antar derfor at de ikke har en tjeneste for nyhetsbrev til kundene sine. Dette er absolutt noe Adams Matkasse burde ta til vurdering når det kommer til å kommunisere med kundene sine. E-post markedsføring skaper større rom for personalisering, men også muligheten til å oppdatere kundene om nyheter rett på telefonen i deres egen mail innboks. Hvis det er tilfelle at det automatisk kommuniseres gjennom e-post i form av nyhetsbrev etter bestilling, så burde det være en mulighet å huke seg av denne kommunikasjon underveis i kjøpsprosessen.

Samme dag som jeg hadde brutt bestillingen jeg gjorde for å teste kjøpsprosessen, så fikk jeg en e-post som minnet meg på å fullføre bestillingen min. Her kunne jeg komme rett tilbake til bestillingen min og fortsette der jeg datt av sist. Dette er en god form for kundekommunikasjon for å hente nye potensielle kunder tilbake til siden.

Tips til forbedringer:

  • Legg til lenker for alle sosiale medier nederst på siden slik at de er lett tilgjengelig.
  • Vurder muligheten for å kommunisere med kunder gjennom e-post.

TERNINGKAST: 4

6. Trygghet, priser og utmerkelser

For at en kunde faktisk skal gjøre en handel på akkurat din nettside, så er det viktig at kunden føler seg trygg nok til å gjennomføre transaksjonen. Det er viktig at bedriften gir tydelige signaler om at dette er en sikker side med trygghet i kjøpt og levering. Nok en gang kommuniserer Adams Matkasse godt med sine attributter om at du ikke trenger å være hjemme for leveringen, samt at det er ingen bindingstid. Telefonnummeret til bedriften er lett tilgjengelig nederst på siden, og underveis i kjøpsprosessen. Det er også mulig å sende inn sitt eget nummer for å då dem til å ringe deg, eller ta kontakt gjennom chatten som alltid er til høyre på siden. Dette bidrar til økt trygghet fra forbrukers side. Det er også tydelige logoer som viser til trygg e-handel og de ulike betalingsmetodene. Disse vises nederst på siden, men også under hver eneste produktkategori øverst i menyen.

Trygg e-handel

Det første du blir møtt med når du går inn på nettsiden til Adams Matkasse er fremheving av en pris de vant i 2015 (se fremhevet bilde øverst). Her ble de kåret som best i test av VG. Å vise til ulike priser man har vunnet gir et positivt inntrykk til kundene.

TERNINGKAST: 6

Alt i alt har Adams Matkasse en god og velfungerende nettside, hvor de skorer over gjennomsnittet på de aller fleste punktene. Noen små justeringer her og der vil gi Adams Matkasse en god nettside som vil leve opp til de fleste kunders forventinger.

(Visited 194 times, 1 visits today)

8 Comments

  1. Ingvild Hauge Ingvild Hauge april 11, 2017

    Flott innlegg, Stine! Fin vurdering med god struktur og godt innhold. Du presenterer nettsiden til Adams Matkasse på en godt forklarende, og du kommer med en rekke verdifulle forslag til forbedringer, som bedriften helt sikkert vil dra nytte av. Veldig bra!

    Stå på! 😀

  2. Silje Solbakken Silje Solbakken april 17, 2017

    Bra analyse, Stine 🙂 Setter spesielt stor pris på at du legger ved bilde av brukeranmeldelser, på den måten får jeg et ordentlig innblikk i hva forbrukerne virkelig mener om nettbutikken. Jeg liker også måten du skriver på, veldig konkret og informativt! 🙂

    • Stine Kolstad Stine Kolstad april 17, 2017

      Takk for kommentar Silje 🙂 Hyggelig å høre at du likte innlegget.

  3. Kim-André Kristiansen Kim-André Kristiansen april 18, 2017

    Bra innlegg, Stine! 🙂 Selv om innlegget kan virke litt langt har du delt det opp i fine korte avsnitt og bruker bilder aktivt der det er nødvendig, dette gjør det likevel enkelt å lese. Du har også brukt gode og relevante vurderingskriterier med påfølgende konkrete tips til forbedringer. Her ser man at du har lagt ned en god arbeidsinnsats, godt jobbet! 🙂
    – Kim-André

    • Stine Kolstad Stine Kolstad april 18, 2017

      Takk for hyggelig og utfyllende tilbakemelding, Kim 🙂 Godt å høre at innlegget falt i smak!

  4. Emma Nilsen Emma Nilsen april 20, 2017

    Veldig bra innlegg! Jeg likte at du tok for deg en nettsidevurdering av en matkasseleverandør. Du går punktvis til verks med trinnene Karl Phillip ga oss i forelesning og forklarer bra hvordan de punktene passer inn i nettsiden. Innlegget ble kanskje litt langt, men syntes fortsatt at du klarte å gjøre det så oversiktlig som mulig med overskrifter og terningkast. Bra! 🙂

    • Stine Kolstad Stine Kolstad april 20, 2017

      Takk for tilbakemeldingen, Emma 🙂 Godt å høre at innlegget fungerer godt selv om det er litt i det lengste laget!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *